Main Article Content

Abstract

This article has been dedicated to the subject of toy libraries and their important contribution to the process of the teaching and learning in the child education phase. The primary objective of this research was comprehending the relevancy of the use of toy libraries for the development of children. This research’s populace involved 91 (ninety one) professors working in child education in the public and private networks in the municipality of Campos dos Goytacazes, RJ. This is a qualitative research, of an exploratory and descriptive nature. For data collection, this research used questionnaires through the online surveymonkey platform. This research showcases the importance of the toy library, as a pedagogic resource, which favors and enables a better and more pleasant child development. The results elucidate the benefits that toy libraries provide for the development of a child’s social, emotional and cognitive abilities.

Keywords

BNCC (National Curricular Database) To play Playfulness Child Development

Article Details

Author Biography

Teresa Claudina Oliveira Cunha, ISECENSA

Humanas e Sociais Aplicadas

How to Cite
Arantes, L. C., Manhães, L. A. dos S., & Oliveira Cunha, T. C. (2021). The contribution of a toy library to the child development in the childhood education. pplied uman and ocial, 11(30), 1–16. https://doi.org/10.25242/8876113020212271

References

    BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: documento completo. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum. mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal _site.pdf. Acesso em: 20 abr. 2020.
    BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Resolução nº 4, de 13 de julho de 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6704-rceb004-10-1&category_slug=setembro-2010-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 maio 2020.
    BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 13 jun. 2020.
    FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.
    FORTUNA, T. R. Por uma brinquedoteca “suficientemente boa” Alguns valores para que as brinquedotecas da América Latina nos encontrem no futuro. In: OLIVEIRA, Vera Barros de. (Org.) Brinquedoteca: uma visão internacional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. p.162-182.
    FROEDE, C.; WOLLZ, L. E. B.; SOUSA, P. M. S.; SOUSA, T. R. S.; MONTEIRO, G. A. Percepções de infâncias e do brincar na contemporaneidade. Perspectivas Online: Humanas & Sociais Aplicadas, 3(8), 2014. Disponível em: https://ojs3.perspectivasonline.com.br/humanas_sociais_e_aplicadas/article/view/33/19. Acesso em: 20 nov. 2020.
    GIL, A. C.. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
    LIMA, L.; DELMONICO, R. Estudo sobre a importância da brinquedoteca no ambiente escolar como espaço mediador de aprendizagens, sob o ponto de vista dos professores da rede municipal de ensino do Cornélio Procópio. 2010. Disponível https://www.pedagogia.com.br/artigos/importanciada brinquedoteca1/index.php#:~:text=O%20presente%20estudo%20caracteriza%2Dse,de%20Ensino%20de%20Corn%C3%A9lio%20Proc%C3%B3pio. Acesso em: 08 nov. 2020.
    LÜCK, H. Planejamento em orientação educacional. 18. ed. Petrópolis, RJ: 2007.
    MALUF, A. C. M. Brincar: prazer e aprendizado. 5. ed. Vozes: Petrópolis, 2007.
    MEYER, I. C. R. Brincar e viver: projetos em educação infantil. 4. ed. Rio de Janeiro: WAK, 2008.
    MORAES, V. M. O brincar na educação infantil e o desenvolvimento da criança. Educationis, v.8, n.1, p.1-7, 2020. Disponível em: https://sustenere.co/index.php/ educationis/article/ view/CBPC2318-3047.2020.001.0001/1897. Acesso em: 22 mar. 2020.
    OLIVEIRA, Z. R. Educação infantil: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2011.
    PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. [recurso eletrônico]. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
    ROSA, F. V. da; KRAVCHYCHYN, H.; VIEIRA, M. L. Brinquedoteca: a valorização do lúdico no cotidiano infantil da pré-escola. Barbaroi, Santa Cruz do Sul, n. 33, p. 8-27, dez. 2010. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S0104-65782010000200002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 16 nov. 2020.
    SANTOS, S. M. P. dos. Brinquedoteca: sucata vira brinquedo. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
    SOMMERHALDER, A.; ALVES, F.D. Jogo e a educação da infância: muito prazer em aprender. 1. ed. Curitiba, PR:CRV, 2011.
    SOUSA, G. S. R. B. de; DAMASCENO, D. P. A importância da brinquedoteca na aprendizagem infantil. In: Anais Fórum Internacional de Pedagogia, IV, 2012, Paraíba. Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2012. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/fiped/2012/4584a86a3539cd9e1930286ea5397579_1577.pdf. Acesso em: 26 jun. 2020.
    VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2000.
    VYGOTSKY, L. S. Formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Most read articles by the same author(s)